MASYA' ALLAH !!! Ternyata Masih Banyak Yang Salah Cara Mandi Wajib... Ini Mandi Wajib Yang Benar !!

mandi wajib
mandi wajib

Mandi wajib adalah perkataan yg mudah untuk disebut, akan tetapi jangan terkejut kalau dikatakan banyak sekali umat Islam di tanah air kita yg tak sah dengan mandi wajibnya karena tidak mengerjakannya dengan betul-betul.

Untuk mengerjakan mandi wajib yang benar, seseorang itu tak boleh melakukannya dengan hanya mandi dengan secara berdiri ataupun duduk mencangkung saja. Sebaliknya, ia harus dilakukan dalam kedua keadaan bagi membolehkan seseorang itu untuk meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan bagaimanapun berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan juga penceramah, didapatkan banyak sekali umat Islam yang tak mengetahui perkara ini.

"Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul," tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur.

Mandi wajib disebut sebagai mandi junub ataupun janabah tak boleh dipandang ringan bagi umat islam. Setiap orang yg melakukannya mesti mengetahui serta memenuhi rukun-rukunnya. Jika tidajk, maka mandi wajib seseorang itu tak akan sah.

Rukun mandi wajib adalah 3 perkara. Yang pertama, niat. Kedua, menghilangkan najis di badan. Dan ketiga, meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.

Niat mandi wajib: "Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala." Atau " Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala."

Niat itu dilakukan dalam hati dan kemudian disertakan saat air sampai ke bahagian anggota badan.

Dan bagi perempuan yang habis haid, niatnya mandi wajib adalah: " Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala."

Manakala bagi seorang perempuan yg habis nifas, niat mandi wajibnya adalah: " Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala".

Niat itu kalau dilambatkan atau saat seseorang itu melakukannya selepas dia telah membasuh salah satu anggota badannya akan menjadikannya mandi wajibnya tidak sah. Oleh karena itu ia mestilah memulakan kembali niatnya saat dia mulai menyampaikan air keseluruh bagian anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh karena itu mandi wajibnya tak sah.

Mengenai tentang rukun mandi wajib yang ke 2, adalah menghilangkan najis yg ada pada badan, menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, kalau kita ada najis di badan, najis itupun boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Artinya membasuh najis dengan menggunakan mandi itu boleh disekalikan.

Sementara itu rukun mandi wajib yang ke3, adalah meratakan air ke seluruh anggota badan yg zahir, yaitu meliputi kulit, rambut, bulu yang ada di badan, sama ada bulu-bulu yg jarang ataupun yang lebat. Kalau rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, Kiranya tak sampai air ke dalamnya, maka tocang ataupun sanggul itu wajiblah untuk dibuka. Bulu-bulu didalam lubang hidung juga, tidak wajib dibasuh karena dianggap batin. Akan tetapi sekiranya, bulu-bulu yang di dalam hidung itu bernajis, maka ia wajiblah untuk dibasuh.

Mengenai kuku juga, kalau di dalam kuku ada kotoran yangg menghalanginya sampainya air ke badan khususnya pada bagian bawah kuku, maka kotoran itu wajiblah dibersihakan. Membuang kotoran di dalam kuku itu juga boleh dilakukan ketika saat sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya.

Sebenarnya kalau rambut seseorang itu diwarnakan dengan menggunakan pewarna selain inai, maka mandi wajib seseorang itu tak sah. Oleh karena itu, seorang yg mewarnakan rambutnya dengan menggunakan pewarna selain inai, kalau dia hendak mandi wajib, ia mesti membuang pewarna yang ada pada rambutnya terlebih dulu. Akan tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?.

Inilah yg membuatnya rumitnya. Sedangkan kalau pewarna pada rambut itu sebenarnya tak boleh dibuang begitu mudahnya.

Yg menyebabkan mandi wajib orang yg memakai pewarna di rambutnya tak sah karena pewarna itu akan menyalut rambutnya yg akan menghalanginya air sampai ke rambut. Ini berbeda dengan inai. Kalau Inai sebenarnya akan meresap ke dalam rambut, akan tetapi pewarna pula akan menyalut rambut yang menyebabkan air terhalang ke rambut.

Akan tetapi didalam hal ini, jangan pula ada yg salah faham. Sebenarnya pewarna itu kalau dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tak sah. Di dalam hal ini, saya menyatakan kalau sholat dan mandi wajib itu berbeda. Maka, haruslah dipandang dari sudut yg berbeda pula.

Di dalam hal ini juga, saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yg telah saya nyatakan ini adalah perbedaan sah atau tidaknya mandi wajibnya. Maka, ia perlulah diberikan perhatian juga yg lebih bagi umat Islam.

Tentang sebab-sebab seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab-sebab nya terdiri atas 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki serta perempuan yaitu karena bersetubuh walaupun tak keluar air mani, keluar air mani, dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya akan melibatkan kaum perempuan sahaja, yaitu keluar darah haid, nifas serta melahirkan anak.

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.

Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat. Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

0 Response to "MASYA' ALLAH !!! Ternyata Masih Banyak Yang Salah Cara Mandi Wajib... Ini Mandi Wajib Yang Benar !! "

Post a Comment